اصول گاز کروماتوگرافی

یکی ازاصلی ترین روش های پایش وضعیت ترانسفورماتور، آنالیز گازهاي حل شده در روغن ترانس توسط گاز کروماتوگرافی میباشد. تجزیه و تحلیل این گازها اطلاعات مفیدی در رابطه با وضعیت ترانسفورماتور و انواع خطاهای ایجاد شده در ترانسفورماتور را تخمین می زند. خاصیت عایقی روغن به وسیله عوامل متعددی مانند فرسودگی روغن ،اضافه ولتاژها، اضافه جریانها و… پایین می آید و باعث تولید گازهای مختلفی می شود. در این مقاله به اصول کروماتوگرافی گازی و کابرد آن و گریزی مختصر به روش های مختلف ارزیابی گازهاي محلول در روغن به طور خلاصه پرداخته شده است.

مقدمه

جلوگیری و یا کاهش خسارات ناشی از خطاها در سیستم های توزیع برق یکی بزرگترین دغدغه های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد، زیرا صدمات و خطرات جبران ناپذیر جانی و اقتصادی را بدنبال دارد ترانسفورماتورها بی شک یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده توزیع برق در یک کشور می باشند. پایش وضعیت مداوم و مرتب این اجزای مهم در صنعت برق رسانی امری با اهمیت می باشد، زیرا مورد مطالعه قرار دادن آنها نتنها جلوگیری از خطرات ناشی از خطا ها را بدنبال دارد بلکه صرفه جویی اقتصادی را نیز بدنبال دارد.

تشخیص خطا در ترانسفورماتورها با استفاده از آنالیز گازهاي محلول در روغن روشی با اهمیت می باشد. تشکیل گاز در ترانسفورماتورها امری عادی محسوب می شود، که ممکن است در ترانسفورماتور های سالم نیز دیده شود، گازهایی از که شاکله ی کلی آنها را هیدروکربن هایی از قبیل متان، اتان، اتیلن، استیلن و… می باشند. بررسی و نرخ رشد این گازها از اهمیت ویژه ای برای پایش وضعیت یک ترانس برخوردار است. افزایش غیرعادی دما، جرقه هایی با انرژی کم، قوس الکتریکی، تخلیه کرونا و اضافه بارهای شدید می تواند هریک به تنهایی منجر به افزایش نرخ رشد گازهای محلول در روغن شود.

پایش وضعیت مناسب و مداوم پس از هر بار تعمیرات و تغییرات سبب می شود بطور کلی طول عمر یک تجهیز را افزایش دهد در مورد تراتسفورماتور ها نیز انواع و اقسام تست هاای تجزیه از قبیل عدد اسیدی، شکست ولتاژ، ضریب تلفات عایقی، کروماتوگرافی و… وجود دارد.

امروزه کروماتوگرافی نقش بسزاییدر پایش وضعیت روغن ترانس دارد. کروماتوگرافی در ارزیابی روغن ترانس به طور کلی به دوقسمت کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا برای اندازه کیری فورفورال و کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری گازهای محلول در روغن مورد استفاده قرار می گیرد، در ادامه به چگونگی و روش های اندازه گیری گاز های محلول در روغن با استفاده از کروماتوگرافی گازی پرداخته می شود.

با استفاده از اندازه گیری و تجزیه و تحلیل گاز های محلول در روغن و گاز های موجود در رله بوخهلتس می توان به عیب و یا عیوب موجود در یک ترانسفورماتور پی برد، که برای رسیدن به تفسیر مناسب علاوه بر تخصص نیاز به تجربه، آگاهی از شرایط ترانس(شرایط محیطی، آب و هوا، دما و…) و سوابق قبلی ترانس و… می باشد[1].

برای ادامه مقاله می توانید آن را توسط لینک زیر دریافت کنید .

اسکرول به بالا